lördag 13 mars 2010

Samling för framtiden!

Idag och imorgon är det en av årets höjdpunkter. Det är Jämtlands läns SSU-distrikts årskonferens.

Unga socialdemokrater från hela länet samlas för att välja styrelse, ha politiska diskussioner, fundera över framtiden och ha roligt.

Det är ett privilegium för mig att under många år ha fått vara med och sitta som årskonferensens ordförande. Även i år får jag förhoppningsvis det, om inte årskonferensen fattar ett annat beslut förståss...

För min del brukar det var två mycket givande dagar. Inte för att jag deltar i några debatter utan för att få lyssna på kloka och unga människors åsikter, funderingar och uppfattningar om nuet och framtiden. Det är givande därför att det blir en hel del givande samtal med unga människor om stora och små frågor.

Och varje gång jag avslutar SSUs årskonferens och åker hem så känner jag mig lite klokare och bra mycket mer inspirerad än jag var när den började.

Jag kommer också alltid att försöka att vid något tillfälle läsa Birger Normans Klubbisten:
En vår kom det ett cirkulär från förbundet
som sa att vi skulle ha stormdukar
i demonstrationståget
Klubben valde mig
att ordna med en

Jag gick ner till sågen
klöv en tvåtum sex
och gjorde sedan en stång
Min syster fållade upp en bit röd satäng
som klubben gav anslag till

Visst vet jag
att det låter förbannat romantiskt
i denna sena tid
och lite dumt
Men aldrig ska jag glömma
hur vinden tog den röda satäng biten
när jag lyfte den sträva furustången
med mina händer

Det var sol och moln som färdades snabbt
Det var glimtar av öppet vatten i fjärdens is
och jag visste på ett sätt
som ingen kan ta ifrån mig
att i varje människa finns
ofta skrämd
stundom hård
ibland bortvänd
en medmänniska som längtar
att födas fram i ljuset.


Jag ser fram emot de kommande två dagarna, så det är bäst jag åker, även om jag blir lite tidig. Nils har redan skrivit om SSU:s distriktsårskonferens.

SW

Läs även andra bloggares intressanta åsikter om , , , , , ,

Inga kommentarer: